Ny digital kollega
 
Kiri er den første kommunale chatbot i Danmark. Den kan besvare en bred vifte af generelle spørgsmål inden for hele borgerserviceområdet, men hun skal som alle andre, der starter nyt arbejde, lige have lidt tid til at få helt styr på alle svar.

Hun er dog langt hurtigere end de fleste, for hun bliver klogere for hvert spørgsmål hun modtager, og ved hjælp af kunstig intelligens og 'machine learning' forbedrer hun løbende sine svar.

Vi har testet Kiri, men hun kan stadig blive klogere, for selvom hun kan svare på meget, så er der også områder, som hun ikke har styr på endnu.
 
Hjælp til selvbetjening uden for normal åbningstid
Vi er hele tiden på udkig efter nye måder at bringe ny teknologi i spil på. Teknologi der forbedrer serviceniveauet over for kommunens borgere og bidrager til en mere effektiv borgerservice i kommunen.
Chatbots kan få stor indflydelse på den måde, vi fremover har mulighed for at gå i dialog med vores borgere på. Den kan guide i forhold til selvbetjening – ikke mindst uden for normal åbningstid.
Det er afgørende for Fredensborg kommune, at den nye chatbotteknologi lever op til de skærpede krav om beskyttelse af persondata (GDPR). Derfor har kommunen indgået en databehandleraftale med leverandør og har sikret sig, at der ikke bliver gemt eller udstillet personlige oplysninger i forbindelse med anvendelse af chatbotten.
Fakta
I startfasen dækker Kommune Kiri områderne: flytning, pas, kørekort, vuggestue, børnehave, skole, kultur og fritid, sundhedskort og lægeskift, politik, valg og generelle spørgsmål om kommunen. Nogen af de næste områder der tilføjes er: affald og byggeri.