Vandforsyningen i Fredensborg Kommune er baseret på indvinding af naturligt og rent grundvand. Grundvandsressourcen skal beskyttes, så den nuværende indvinding kan bevares.
- Meddelelse af nye eller reviderede tilladelser til vandindvinding må ikke forhindre grundvandsforekomsterne i at have god kvantitativ og kvalitativ tilstand eller opfyldelse af vandområdeplanernes mål for vandløb, søer, moser, grundvandsforekomster, kystvande og terrestriske naturtyper f.eks. strandenge, overdrev, enge, moser mv.
- Grundvandsindvinding bør ikke medføre en væsentlig reduktion af vandløbenes vandføring, hvor miljømålene for vandløbet er hhv. høj økologisk tilstand og god økologisk tilstand. Den nærmere fastsættelse af den tilladelige reduktion vurderes i forhold til vandløbstypen og vandløbets sårbarhed i øvrigt.
I områder, der er påvirket af almene vandforsyninger, kan der for vandløb, hvor miljømålene er enten høj eller god økologisk tilstand accepteres en væsentlig reduktion af vandføringen, hvis det ud fra et konkret kendskab til de hydromorfologiske og fysisk-kemiske forhold vurderes, at miljømålene kan opnås. Alternativt kan der stilles krav om kompenserende foranstaltninger.
- For de terrestriske økosystemer skal der forud for tilladelser til vandindvinding foretages en vurdering af, om indvindingen kan medføre væsentlig skade på et Natura 2000-område eller beskyttede arter omfattet af Habitatdirektivets bilag 4.
- I områder, hvor vandressourcen ikke er tilstrækkelig til at tilgodese alle behov for vandindvinding og alle behov for vand i vandløb, søer og vandafhængige terrestriske naturtyper, bør der som udgangspunkt prioriteres således:
- Borgernes almindelige drikkevandsforsyning.
- Opretholdelse af en miljømæssig acceptabel vandføring og vandstand i vandløb samt vandudskiftning og vandstand i søer og andre vandafhængige naturtyper i overensstemmelse med vandområdeplanens målsætninger.
- Andre formål, hvortil der ikke stilles krav om drikkevandskvalitet.
- Grundvandsindvinding fra dybereliggende, velbeskyttede grundvandsmagasiner med god vandkvalitet bør som udgangspunkt kun ske til almen vandforsyning eller anden indvinding med krav om drikkevandskvalitet.
- Ved meddelelse af vandindvindingstilladelse benyttes som udgangspunkt følgende enhedsforbrug:
Funktion | Enhedsforbrug |
---|---|
Boliger | 39 m3/person/år |
Sommerhuse | 45 m3/hus/år |
Kolonihaver | 25 m3/have/år |
Institutioner | 55m3/asat/år |
Byerhverv | 20m3/ansat/år |
Landbrug | 24 m3/dyreenheder |
Svind, filterskyldning m.m. | maks. 8 % af det totale forbrug |
Når der gives tilladelser til mark- og gartnerivanding benyttes som udgangspunkt følgende enhedsforbrug angivet som markvandingsbehov i mm/år:
Afgrøde | Leret sandjord mm/år | Sandet lerjord mm/år |
---|---|---|
Kartofler | 100 | 60 |
Frøafgrøder | 50 | 0 |
Græs udenfor omdrift | 25 | 0 |
Græs og grøntfoder | 100 | 90 |
Specialafgrøder | 100-150 | - |
Bær- og frugtavl | 100 | - |
Containerkulturer | 800 | - |
Væksthuse | 1000-1500 | - |
- Som hovedregel meddeles ikke indvindingstilladelse til vanding af idrætsanlæg og seværdigheders græsplæner.
Områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), indvindingsoplande til almene vandforsyninger (IOL) og BoringsNære Beskyttelsesområder (BNBO) fremgår af retningslinjekortet.
- BNBO skal som udgangspunkt friholdes for udlæg af nye arealer til en arealanvendelse der medfører øget fare for forurening af grundvandet.
Inden for BNBO må der som udgangspunkt ikke etableres vertikale jordvarmeanlæg, nedgraves olietanke, etableres nedsivningsanlæg eller anvendes affald/slam til jordbrugsformål.
Kommunen har mulighed for at give påbud eller nedlægge forbud til eksisterende anlæg og potentielt forurenende aktiviteter for at undgå fare for forurening af bestående eller fremtidige vandforsyninger.
- OSD og IOL til almene vandforsyninger skal som udgangspunkt friholdes for nye udlæg af arealer til erhvervsformål eller anlæg, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Ligeledes må arealanvendelsen i eksisterende kommuneplanlagte områder ikke ændres til formål, der medfører en øget fare for forurening af grundvandet.
- Kommunen kan fravige forbuddet om udlæg af arealer inden for OSD og IOL, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Kommunen kan ligeledes fravige forbuddet om arealudlæg inden for BNBO, der medfører en øget fare for forurening af grundvandet. Ved fravigelse skal kommunen udarbejde en grundvandsredegørelse, hvor det godtgøres, at alternative beliggenheder til de pågældende aktiviteter uden for OSD, IOL og BNBO er afvejet og ikke fundet mulige, at der er vægtige planlægningsmæssige hensyn til stede, og at der tages nødvendige hensyn for at sikre beskyttelsen af grundvandsressourcen.
Kommunen kan meddele tilladelse til udvidelse af allerede eksisterende virksomheder og anlæg i OSD, IOL og BNBO, såfremt der i en grundvandsredegørelse kan godtgøres for, at der er særlig begrundelse for placeringen, herunder at lokalisering uden for de nævnte områder er undersøgt og ikke fundet mulig, og at faren for forurening af grundvandet kan forebygges.
- Der er i kommunen ikke udlagt arealer til særligt grundvandstruende virksomheder eller anlæg ud over areal til deponeringsanlæg ved Toelt Losseplads. Se endvidere afsnit 3.1 Områder til erhverv, herunder virksomheder med særlige beliggenhedskrav.
- Det skal generelt tilstræbes at afvikle særligt grundvandstruende aktiviteter i relation til eksisterende virksomheder og anlæg i OSD, IOL og BNBO. I det omfang afvikling ikke er mulig, skal det tilstræbes at mindske risikoen for grundvandsforurening med supplerende tekniske tiltag til grundvandsbeskyttelse.
- Overflødige drikkevandsbrønde eller drikkevandsboringer påbydes sløjfet, når administrationen bliver opmærksom på dem ved tilsyn eller lign. på ejendommen.
- Nedsivning af regnvand via nedsivningsanlæg kan i uheldige tilfælde forurene grundvandet. I forbindelse med etablering af LAR-anlæg skal det derfor vurderes, om kvaliteten af det nedsivende vand udgør en risiko for grundvandsressourcen, særligt inden for OSD, IOL og BNBO.
Formål med retningslinjerne
Kommunerne skal gennem den fysiske planlægning sikre, at landets grundvandsressourcer ikke forurenes og dermed sikre beskyttelsen af drikkevandsinteresser inden for OSD og indvindingsoplande til almene vandforsyninger (IOL).
Kommunen er grundvandsmyndighed og kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for anvendelse og beskyttelse af grundvandet.
Kommunen skal sikre grundvandets kvalitet og mængde i forbindelse med udstedelse af vandindvindingstilladelser, tilsyn med drikkevandskvalitet og vandforsyningsanlæg, afværgeforanstaltninger og tilsyn med virksomheder.
Det fremgår af kommunens Grønne politik fra 2019, at vi beskytter vores grundvand bl.a. ved at forebygge forureninger fra boringer og virksomheder. Der er fokus på mulighederne for indgåelse af dyrkningsaftaler indenfor BNBO og generelt på anvendelse af pesticider. I det omfang vi bliver opmærksom på forurening af jord- og grundvand arbejdes der målrettet på at påbyde oprensning af forureninger, der kan true vores grundvand. Der arbejdes endvidere med at lukke boringer, der ikke længere er i brug.
Bæredygtig vandindvinding
Vandforsyningen i Fredensborg Kommune er baseret på indvinding af naturligt og rent grundvand, som kun kræver en simpel vandbehandling. Derfor skal grundvandsressourcen beskyttes, så den nuværende indvinding kan bevares. Samtidig skal vandindvindingen ske med mindst mulig miljømæssig påvirkning af omgivelserne. Det skal desuden sikres, at der er tilstrækkelige mængder af grundvand.
Statens vandområdeplaner fastsætter miljømål for grundvandet og kommunen skal i planlægningen og administration fastsætte retningslinjer, der sikrer grundvandsforekomsterne mod forurening. De generelle miljømål for grundvand er god tilstand. Dette mål er nået, når både den kvantitative tilstand og den kemiske tilstand er god.
Vandområdeplanernes miljømål skal sikre, at vandindvindingen på længere sigt ikke overstiger grundvandsdannelsen, og at grundvandet har en god kemisk kvalitet uden saltvandspåvirkning samt, at grundvandsindvindinger ikke forringer tilstanden i tilknyttede overfladevandområder eller medfører anden skade på naturen.
Grundvandets kvalitet og kvantitet sikres ved, at grundvandet opfylder de mål, statens vandområdeplaner fastsætter. Retningslinjerne for at målene opfyldes indgår derfor i kommuneplanen.
Områder med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD) og Indvindingsoplande til almene vandforsyninger (IOL) er kerneområder i den målrettede grundvandsbeskyttelse.
OSD er områder, hvor der sker en målrettet beskyttelse af den nuværende og fremtidige grundvandsressource, der kan bruges til drikkevand. OSD skal sikre en tilstrækkelig uforurenet og velbeskyttet vandressource til dækning af det fremtidige behov for vand af drikkevandskvalitet. OSD er udpeget af staten. Det meste af Fredensborg Kommune er udpeget som OSD, jf. retningslinjekortet.
IOL er områder, beregnet ud fra indvindingstilladelsernes størrelse, hvorfra de almene vandforsyninger henter grundvand til drikkevandsforsyningen.
Naturstyrelsen har i 2016 færdiggjort beregning af Boringsnære Beskyttelsesområder (BNBO) til almene vandforsyningsanlæg. BNBO er områder, beregnet ud fra indvindingstilladelsernes størrelse, der angiver det område nærmest grundvandsboringerne til almen vandforsyning, som skal have den største beskyttelse. Kommunen vil med start i 2021 faciliteter indgåelse af frivillige aftaler om stop for anvendelse af pesticider mellem lodsejere og vandværker indenfor de BNBO, hvor det er vurderet, at en indsats er nødvendig for at minimere risikoen for nedsivning af pesticider. Inden for de BNBO, hvor der ikke kan træffes frivillige aftaler, har kommunen tilkendegivet villighed til at gennemføre indsatser ved ekspropriation.
Kommunen skal planlægge og redegøre særskilt ved planlægning inden for OSD og IOL, hvis planlægningen udgør en væsentlig fare for forurening af grundvandet, samt når udlæg af nye arealer til en arealanvendelse inden for Boringsnære Beskyttelsesområder (BNBO) til almene vandforsyninger medfører en øget fare for forurening af grundvandet.
Udarbejdelse af indvindingstilladelser til vandindvinding efter vandforsyningsloven
Fredensborg Kommune viderefører administrationspraksis fra Kommuneplan 2017 ved udarbejdelse af indvindingstilladelser til vandindvinding. Dog vil det være sådan, at retningslinjerne ikke må hindre, at vandområdeplanernes miljømål for vandforekomsterne opfyldes.
I henhold til § 8 i bekendtgørelse om indsatsprogrammer vil der i forbindelse med nye eller reviderede tilladelser til vandindvinding, kræves dokumentation for, at indvindingen ikke hindrer, at grundvand, vandløb, søer og øvrig ”vandnatur” kan opfylde vandområdeplanens miljømål.
I forbindelse med nye eller reviderede tilladelser til vandindvinding skal det endvidere sikres, at indvindingen ikke forhindrer grundvandsforekomsterne i at have god kvantitativ og kvalitativ tilstand.
Når kommunen i øvrigt giver tilladelse til indvinding af grundvand, skal der samtidig ske en indsats for at opnå balance mellem vandbehov og miljøbeskyttelse, herunder sikring af vandføringen i vandløbene samt sikring af tilstrækkelige mængder af rent drikkevand.
Fysisk planlægning for Områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), Indvindingsoplande til almene vandforsyninger (IOL) og Boringsnære Beskyttelsesområder (BNBO)
Bekendtgørelse om krav til kommuneplanlægning inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse med tilhørende vejledning er det retlige grundlag for den kommunale varetagelse af grundvandsbeskyttelsen.
Bekendtgørelsen omfatter erhvervsformål i nye og eksisterende arealer. Her skal planlægningen tage højde for virksomhedstyper, der sædvanligvis har oplag af, anvender eller frembringer forurenende stoffer eller stofgrupper, der er mobile i forhold til grundvandet. Udgangspunktet er, at områder udpeget som OSD eller indvindingsoplande til almene vandforsyninger skal friholdes for erhvervsvirksomheder eller anlæg, der kan udgøre en væsentlig fare for forurening af grundvandet, BNBO skal friholdes for så vidt, der blot er tale om en øget fare for forurening.
Kommunen kan dog i særlige tilfælde fravige disse krav, såfremt kommunen kan redegøre for, at der foreligger særlige planlægningsmæssige begrundelser, herunder at det ikke har været muligt at finde alternative lokaliseringer, og at faren for forurening kan forebygges.
Grundvandsredegørelsen udarbejdes for kommunens OSD og indvindingsoplande, når kommunen første gang ønsker at fravige forbuddet, jf. oven for, og ønsker en planlægning for virksomheder og anlæg, der udgør en fare for forurening af grundvandet.
Kommuneplan 2021 udlægger nyt erhvervsområde til transport- og logistikerhverv ved Teglbuen 1 i Nivå beliggende i OSD og indvindingsoplande. Da kommunen ikke tidligere har udlagt nye arealer til potentielt grundvandstruende aktiviteter, er der ikke tidligere udarbejdet en grundvandsredegørelse. Som forudsætning for nyudlæg af erhvervsområdet ved Teglbuen er der derfor udarbejdet en grundvandsredegørelse. Redegørelsen suppleres nedenfor med en beskrivelse af de naturgivne forhold i erhvervsområdet Teglbuen 1, herunder geologiske, hydrogeologiske og grundvandkemiske forhold. Grundvandsredegørelse indgår som bilag til kommuneplanen og kan tilgås via dette link.
Geologi og grundvand i rammeområde NE 06 (Teglbuen)
Området er beliggende i områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), og det ligger tillige indenfor indvindingsoplandene til både Nivå Kildeplads og Langstrup Kildeplads, der begge tilhører Novafos.
Ca. 500 m sydøst for området ligger den nordligste af Nivå Kildeplads´ boringer. Der findes i alt 6 indvindingsboringer på kildepladsen, hvorfra der i 2021 blev ind-vundet ca. 680.000 m3 vand. Erhvervsområdet ligger ca. 50 m nord for BNBO tilknyttet den nordligste indvin-dingsboring.
På Nivå Kildeplads indvindes fra et grundvandsmagasin bestående af kalk. Kalken udgør sammen med et nedre sandlag det primære grundvandsmagasin i Fredensborg Kommune og fra dette magasin foregår hele den almene vandindvinding i kommunen. Sandlaget findes mest udbredt i den nordlige del af kommunen og er næsten fraværende i rammeområdet.
I forbindelse med den statslige grundvandskortlægning i 2014 for Fredensborg Kommune er det vurderet, ud fra en geologisk model for området, at kalken under erhvervsområdet er beskyttet af minimum 35 m ler heraf en del smeltevandsler, der har særligt vandstandsende egenskaber. Boringsoplysninger fra boringer nær rammeområdet bekræfter både forekomsten af mægtige lerlag samt tilstedeværelsen af smeltevandsler nær jordoverfladen. Som følge af de mægtige lerlag er rammeområdet vurderet at have lille sårbarhed over for nitrat og hermed også overfor en lang række øvrige potentielt forurenende stoffer.
Grundvandsstrømningen i det primære kalkmagasin er fra nordvest mod sydøst – i retning af Nivå Kildeplads. Nedsivning af forurenende stoffer kan derfor potentielt strømme til kildepladsens boringer.
Den sydligste del af rammeområdet er beliggende i det grundvandsdannende opland til Nivå Kildeplads, som det blev beregnet i forbindelse med den statslige grund-vandskortlægning i 2014. Ifølge nye beregninger fra 2017 ligger området uden for grundvandsdannende områder.
I forbindelse med sårbarhedsvurderinger for BNBO i 2021 er der beregnet en grund-vandsdannelse fra terræn til grundvandsmagasin på 3 mm/år indenfor for det BNBO, der ligger tættest på rammeområdet (ca. 50 m). Grundvandsdannelsen i rammområdet må antages også at være i den størrelsesorden, og dermed meget begrænset på grund af de tykke lerlag og deres beskaffenhed.
Der er ingen boringer med vandanalyser inden for rammeområdet, men på Nivå Kildeplads indvindes grundvand af vandtype D, hvilken er den mindst overfladepåvirkede vandtype. Ud over et enkelt fund af pesticidet diuron nær detektionsgrænsen i 2001 er der ikke fundet miljøfremmede stoffer i boringerne på kildepladsen. Ved en omprøve 2 mdr. efter diuronfundet, blev stoffet ikke genfundet.
Samlet set vurderes det, at de naturgivne forhold, der er beskrevet ovenfor, i kombination med nogle overordnede tekniske tiltag, der er beskrevet nærmere her (link under ”her” til rammeområdet) vil sikre en minimal risiko for forurening af grundvandet ved den planlagte arealanvendelse.
Den videre planlægning
I henhold til Bekendtgørelse om krav til kommuneplanlægning inden for OSD og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse, skal kommunalbestyrelsen friholde OSD og indvindingsoplande til almene vandforsyninger (se evt. retningslinjekortet) for udlæg af nye arealer til erhvervsformål eller anlæg og ændret arealanvendelse af eksisterende kommuneplanlagte arealer, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet.
Ved vurdering af faren for forurening af grundvandet lægger kommunalbestyrelsen vægt på, om planlægningen omfatter virksomhedstyper, der sædvanligvis har oplag af, anvender eller frembringer forurenende stoffer eller stofgrupper, der er mobile i forhold til grundvandet.
I forbindelse med fysisk planlægning og anden ændret arealanvendelse skal placeringen vurderes ud fra de samlede muligheder i området og hensynet til drikkevandsinteresser, samt natur-, landskabs- og landbrugsinteresser. Placering skal om muligt ske uden for OSD, indvindingsoplande og boringsnære beskyttelsesområder.
Med Fingerplan 2019 fik Fredensborg Kommune mulighed for at planlægge for et nyt erhvervsområde forbeholdt transport- og logistikerhverv ved Teglbuen 1 i Nivå. Kommuneplan 2021 udlægger i henhold til mulighederne givet med Fingerplan 2019 nyt erhvervsområde til transport- og logistikerhverv ved Teglbuen. Som forudsætning for nyudlægget er der i henhold til reglerne udarbejdet en grundvandsredegørelse. Den nærmere vurdering af konkrete planmæssige foranstaltninger til beskyttelse af grundvandet sker i lokalplanlægningen.
Andre myndigheder
Miljøstyrelsen varetager statens interesser vedrørende grundvandsbeskyttelse. Kommunens redegørelse for planbehov og grundvandsbeskyttelse udarbejdes i samarbejde med Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen kan gøre indsigelse, hvis kommunens redegørelse for planbehov og grundvandsbeskyttelse vurderes mangelfuld og/eller ikke tilstrækkelig begrundet.
Lovgrundlag
Planloven
Efter planloven § 11, stk. 4, nr. 3, må kommuneplanen ikke stride mod de statslige vandplaner.
Efter planloven § 11e, stk. 1 nr. 5 skal kommuneplanen redegøre for de fastsatte bestemmelser i de statslige vandplaner, der er relevante for den fysiske planlægning.
Miljøbeskyttelsesloven
Miljøbeskyttelsesloven § 19 om beskyttelse af jord og grundvand og § 24 om beskyttelse af vandindvindingsanlæg til indvinding af grundvand
Vandforsyningsloven
Vandforsyningsloven § 20 om tilladelse til indvinding af grundvand og § 36 om sløjfning af ubenyttede boringer og brønde.